|
|
Nieuwsbrief Bnetwerk |
Basisvaardigheden volwassenen april 2021 |
|
|
|
|
|
|
|
Online en social campagne Belastingdienst |
|
Ondanks corona bieden veel bibliotheken dienstverlening rond belastingen: een spreekuur, informatiebijeenkomst, hulp bij belastingaangifte of zelf het aangifteformulier invullen met hulp. Om deze dienstverlening extra onder de aandacht te brengen, start deze maand een online en social campagne. |
|
|
|
|
|
|
Startdatum IDO-campagne |
De start van de landelijke IDO-campagne is gepland in juni. Wel geldt als voorbehoud dat de bibliotheken dan weer open zijn. We trappen 9 juni af met een landelijk PR-moment rond de opening van het IDO in de bibliotheek in Oegstgeest, in bijzijn van het ministerie van BZK. |
|
|
|
|
|
|
|
Experiment sociaal-juridische hulpvragen |
De KB en Sociaal Werk Nederland (SWN) gaan samenwerken. We starten in 3 gemeenten een experiment om in bibliotheken integrale dienstverlening te bieden voor burgers met sociaal-juridische hulpvragen. |
|
|
|
|
|
|
|
Hulp bij afspraak corona-vaccinatie |
Veel mensen krijgen per brief een oproep om een vaccinatie-afspraak te maken. Soms hebben mensen vragen of kunnen zij niet zelf een afspraak maken. BplusC in Leiden helpt mensen hierbij. Wil jouw bibliotheek dat ook? Weet dan dat in de loop van april een toolkit verschijnt. |
|
|
|
|
|
|
|
Oproep pilot certificering IDO's |
Je bent bezig met het IDO. Hoe weet je nu of je op de goede weg bent en waar het nog beter kan? CBCT start een pilot kwaliteitstoetsing van IDO’s. Jouw bibliotheek kan hieraan gratis meedoen. Zo kom je er niet alleen achter wat beter kan, maar krijg je bovendien 1.000 euro korting op je volgende bibliotheek-audit. |
|
|
|
|
|
|
|
|
IDO-invulling in coronatijd |
|
De meeste Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) zijn nog gesloten. De coronamaatregelen maken het ons niet makkelijk, maar hebben bibliotheken wel creatief gemaakt. Zo zochten Bibliotheek Katwijk, Bibliotheek Drachten en de Bieb voor de Zaanstreek naar alternatieven om de inwoners van hun gemeenten toch te kunnen ondersteunen bij digitale-overheidsvragen. Ieder op geheel eigen wijze. Lees zij hoe ze dat deden. |
|
|
|
|
|
|
|
|